Zangtraining


Tekst, tekst, tekst 

Quintessenza

Zingen is tekst overbrengen, communicatie. Een zanger die mooi zingt, maar meer met de noten of zangtechniek bezig is dan met de inhoud van zijn zangtekst, doet mij niets. Samen met mijn cursisten wil ik op zoek naar de betekenis, datgene in de tekst wat de zanger raakt. En naar een manier om dat over te brengen op het publiek.

Eigen geluid 

Er zijn veel stijlen waarin je een zangstem kunt scholen; de keuze is afhankelijk van mode en tijd. Ik beschouw het als een compliment wanneer mensen niet kunnen horen dat een zanger een leerling van mij is. Voor mij is het belangrijk dat een stem een eigen karakteristiek behoudt.

Muzikale voorkeur 

Ik voel mij het meest thuis in oude muziek van Barok en Renaissance. De beweging van het authentiek uitvoeren van oude muziek is niet ongemerkt aan mij voorbijgegaan: naast een opleiding als zangeres heb ik ook musicologie gestudeerd aan de Universiteit Utrecht. Daarnaast heb ik veel affiniteit met het klassieke liederenrepertoire en met muziek van componisten als Benjamin Britten, Henriette Bosmans, Henk Badings.

Aanpak 

Wie zangles neemt, gaat gewoonlijk jarenlang wekelijks of tweewekelijks bij een leraar oefeningen doen en antieke aria’s zingen. Mijn ervaring is dat je veel meer resultaten boekt als duidelijk is wat leerling en docent met de lessen willen bereiken en wanneer dat bereikt zou moeten zijn. Zo heb ik zangers voorbereid op een auditie of een concert. Maar ook een bepaald technisch probleem bij het zingen kan reden zijn voor een serie lessen.